Als Vereniging zijn we sinds 1 maart overgestapt van laboratorium en laten we de melk onderzoeken bij Qlip in Zutphen.

In Zutphen worden de melkmonsters onderzocht in de 31 ml fles. Dit geldt op dit moment voor alle melk monsters van de  melkstallen en de robot bedrijven van het merk Gea en DeLaval.  De robots van de merken Lely, SAC, Boumatic en Fullwood worden op dit moment nog met de lely shuttle gemonsterd in 15 ml fles. Sinds begin maart heeft de vereniging hun eerste Ori Collector in bezit.

Deze monstername shuttle, afkomstig uit Frankrijk, zetten we nu in bij de robot bedrijven met 1 box.
Qua aansturing werkt deze collector met dezelfde luchtaansluiting als de bestaande lely shuttle. In deze Collector zit geen elektronica en kent het systeem een eenvoudige manier van aansluiten. In de krans (ronde plaat) kunnen 110 of 72 flessen voor de monstername geplaatst worden. Deze monstername verzorgen we in de 31 ml fles.

Ondertussen is de shuttle bij een zestal veehouders ingezet (4 * lely – 1 * Fullwood – 1* Boumatic).  De monstername ziet er goed uit, de flessen worden allen tot hetzelfde niveau gevuld. Ook in de gehalten bij dieren met meerdere monsters zien we op dit moment na onderzoek dat deze met name op eiwit waarde elkaar goed vasthouden.

V.V.B. Silvolde verwacht in de maand mei van beide groottes, de 72 en 110 – 6 stuks in huis te hebben! Deze worden ingezet bij de merken Lely, SAC, Boumatic en Fullwood.

Voor meer informatie of over de mogelijkheden van onze vereniging kunt u contact opnemen op nummer 0315 – 323077 of via het contact formulier.